Menyokong Iran bukan bererti syiah .
Tatkala
kita meletakkan prinsip politik kita di peringkat antarabangsa dan kita
menyokong Iran dalam beberapa perkara dan isu , maka itu tidak bermakna
kita menerima syiah dan menghukumkannya sebagai simpati terhadap syiah
juga adalah suatu yang tidak wajar.
Mereka dengan mazhab mereka
dan kita dengan mazhab kita , namun di sana kita mesti bersikap rasional
untuk kita bersama dalam isu yang membawa kepentingan kita bersama
sebagai ummat Islam .
Saya di sini bukan bertujuan malah tidak
bermaksud berbincang soal syiah itu benar atau salah dan sesat atau
tidak . Pun begitu suka saya jelaskan bahawa ulama’ ahlissunnah sendiri
berbeza pendapat ( khilaf ) dalam menentukan kedudukan syiah.
Sebahagian
mereka ( ulama’ ahlissunnah ) menganggap tidak semua mazhab syiah itu
kufur dan sesat. Justeru itulah terlalu ramai ulama’ sunni yang
bersetuju agar taqrib mazahib terus dilangsungkan agar tercapai
matlamatnya untuk menyatukan ummat .
Antara ulama’ sunni (
sekadar membawa contoh ) yang bercakap soal taqrib ialah Syeikh Mahmud
Syaltut rhm. , Imam Hassan al Banna rhm. , Syeikh Jaadul Haq a’li Jaadul
Haq rhm. , Syeikh Ahmad Kiftaroo rhm. , Syeikh Dr. Yusuf al Qaradhawi ,
Syeikh A’li Jumuah , Syeikh Fathi Yakan , Syeikh Mohd Taqiy al Uthmani ,
Syeikh Mohd Sayyid Tantawi , Syeikh Mohd al habib bin al Khojah ,
Syeikh Said Abdul Hafiz al Hajawi , Syeikh Dr. Wahbah az Zuhaili ,
Syeikh Dr.Mahmud Siyam , Syeikh Taajudin al Hilali Mufti Australia ,
Syeikh Dr. Ahmad Badruddin Hussun Mufti Am Syria dan ramai lagi .
Maksud
saya , andai kufurnya syiah adalah merangkumi semua mazhab dikalangan
mereka dan ianya muktamad dengan ijma’ nescaya tidaklah ulama’ – ulama’
sunni ini bercakap soal taqrib secara konsisten .
Sumber: http://www.tranungkite.net/
No comments:
Post a Comment